dilluns, 12 de febrer del 2018

Smart Gili, tots hi tenim cabuda: els especialistes ens visiten

El nostre projecte pretén donar veu a tothom que forma part d'aquesta fantàstica comunitat que és el Gili Gaya, per aquesta raó volem comptar amb la participació de tots els que formem el Gili: alumnes, professors, personal del PAS, pares i mares i famílies, perquè creiem que només així és possible fer-nos nostre el projecte.
Així doncs, creiem que és molt important que les famílies us involucreu en el projecte i ens pugueu aportar la vostra saviesa per enriquir-lo encara més. Per això volem agrair la col·laboració del senyor Bonaventura, padrí del Marcel Miró de 1r ESO B que ens va explicar com fer una maqueta, va parlar de com calcular una escala, dels materials que es necessiten i de moltes coses més. Ens va enriquir moltíssim amb la seva xerrada/demostració i li estem molt agraïts perquè, així, tots junts fem Gili.






EL TREBALL EN GRUP, UN PUNTAL PER AL PROJECTE

El treball en grup és un dels valors del nostre projecte. Durant les franges horàries en què treballem l'Smart Gili, la fesomia de les aules canvia radicalment, i l'aula esdevé un espai de treball col·laboratiu, on tots hi tenim el nostre lloc i la nostra funció.
Probablement, el treball en grup és una de les eines més enriquidores de què disposem a l'hora de treballar amb els alumnes, ja que convertim la classe en un espai obert d'aprenentatge, on tots som necessaris i valuosos, on tots aprenem de tots. 





La màgia de l'organització

La presa de decisions de manera conjunta per assolir un objectiu comú és una fita engrescadora, ja que cadascú pot aportar el seu granet de sorra i destacar en allò que és més potent. Per a l'organització de cada grup de treball, utilitzem el sistema dels cartellets de procés, gràcies als quals cada grup agafa consciència d'allò que està treballant. Així, cada cop que un grup es posa a treballar projecte, indica en quina fase es troba. Les fases són les següents:

  • ÀGORA (discussió, presa de decisions i aportacions)
  • PROCÉS DE RECERCA (recerca d'informació i materials per dur a terme el projecte)
  • PROCÉS CREATIU (elaborar el producte final i els materials que l'acompanyaran)
  • DEFENSA DEL PROJECTE (preparar el guió del projecte i els materials per presentar-lo davant la comissió avaluadora)


  
Quan treballem en grup, els ojectius que volem aconseguir són:

v Regulació dels aprenentatges
§  organitzar-se dins el grup
§  distribució de feines que poden avaluar ells 
§  augment de la capacitat de complir els acords
§  valoració del grau d’assoliment dels coneixements
§  posada en comú dels coneixements que els permet incorporar els dels companys.

v  Socialització
§  Millora de les habilitats socials: diàleg, arribar a acords,…
§  Fer compatible la conveniència individual amb la de la resta del grup
§  Participació de tots els membres del grup i fer-ho de manera ordenada i respectuosa vers els altres

v  Potenciació de l’equilibri emocional
§  Foment les relacions entre companys de l’aula
§  Sensació de pertànyer i ser acollit dins un grup
§  Prendre consciència de com reaccionen els altres davant el propi comportament
§  Afavorir l’autonomia

Cal comentar i explicar ben bé, abans de la posada en marxa de les activitats, com esperem que treballin en grup i els objectius que volem assolir entre tots, tant en l'àmbit del treball en grup com del producte final que volen realitzar. Per tant, abans de començar les activitats del projecte hem tingut en compte els següents punts:


1.- Organització dels grupsPel que fa al nombre d’integrants del grup, hem tingut en compte que determinarà la qualitat i quantitat de comunicació i informació. Per aquesta raó hem vist necessari formar grups d'entre 4 i 6 persones, per tal que la implicació de tothom sigui equitativa; hem mirat també que siguin grups heterogenis i diversos, ja que ha de ser un treball àgil i dinàmic en el qual serà importantíssima la suma d'esforços. El temps disponible, la maduresa de l’alumnat, la seqüenciació de l’acció i l’interès per participar són altres factors que també hem tingut en compte.
Un grup serà cooperatiu quan cada component faci aportacions de manera diferenciada i complementària a la de la resta de companys per assolir un objectiu comú. L’ús de formes de treball, estratègies i propòsits particulars enriquiran el grup i posaran els membres en situacions molt semblants a les que es trobaran a la vida, ja com a adults. 
L'equip docent de cada grup-classe ha estat l'encarregat de fer els grups.


2.- Dinàmica de treball: El professor és qui estableix les condicions de treball òptimes i qui fa un seguiment de cada grup per mantenir les dinàmiques de treball en els grups que funcionen i introduir canvis en els que no. També és  important que faci patent als grups els processos que han realitzat i els resultats obtinguts, el professor esdevé guia i acompanyant durant tot el procés i intervindrà com assessor. Així, els alumnes no només han de realitzar una tasca per assolir un objectiu comú sinó que també han d’aprendre a treballar en grup i a col·laborar.
Els membres dels grup han d’aprendre a resoldre els seus conflictes interns i dificultats, buscant per ells mateixos les estratègies per tal de resoldre’ls. Tot i així, el docent ha d’estar atent davant de possibles desorientacions inicials, i ha de vetllar perquè es mantingui la cooperació i participació de tots els components i, també,  ajudar si han arribat a un carreró sense sortida. També caldrà que demani a cada grup com es pensan organitzar per aconseguir que tothom participi.  




3.- ActivitatsLes activitats en aquest tipus de dinàmica han d’estar molt ben delimitades i, fins i tot, cal preveure alguns recursos per enfrontar dificultats que solen aparèixer. Pretenem que cada grup treballi de manera global, és a dir que la seva acció durant el projecte sigui completa. Per això, els alumnes saben des del primer moment: què han de fer, com ho han de fer i el resultat que s'espera. Creiem que si són conscients del que se'ls demana o del que volen aconseguir, estaran més predisposats a treballar per assolir l'objectiu marcat (producte final) i, com a conseqüència els resultats seran òptims.




4.- AvaluacióL’avaluació ha de ser un dels principals components de l’acció educativa, per tant, és convenient que el professorat sàpiga els coneixements de partida de l’alumnat, seguir el curs de l’activitat i fer una avaluació final tant de l’aprenentatge acadèmic com del funcionament del treball en grup. Per aquesta raó en totes les fases d'avaluació es farà des de tres nivells: Autoavaluació, coavaluació i avaluació de l'equip docent.

Per fer l’avaluació inicial hem fet una posada en comú dels coneixements dels que partim la classe (a través de les fotos i la pluja d'idees). Un cop feta, tothom sap què ha de fer i com ho ha de treballar, perquè cada grup ha elegit el tema del seu interès.
L’avaluació formativa observem com treballen els alumnes tant a nivell de l’activitat proposada com del propi funcionament com a grup operatiu, i fent o resolent les preguntes pertinents, de manera que faciliti l’assoliment dels objectius. Ens ha de permetre, també, copsar la maduració dels seus esquemes conceptuals i procedimentals.
L’avaluació sumativa, que és coavaluativa (per part de l'alumne i per part dels professors), intentarem d'esbrinar si s’han aconseguit tots els objectius tant del tema desenvolupat com del propi treball en grup. Això es pot fer tant de manera individual com per a cadascun dels grups. Per avaluar el treball en grup sobre l’activitat només caldrà revisar la feina feta per cada grup i comparar-la amb els objectius plantejats inicialment, es farà després de la defensa de cada projecte davant una comissió avluadora.  L’avaluació ens ha de permetre prendre consciència del propi nivell, acceptar-nos i ser capaços de trobar els camins que ens permetin avançar. 

TIC-TAC

Passa a passa estem arribant al final del procés del Projecte Smart Gili. Tots hem treballat de valent, aquestes darreres setmanes hem pogut...